Bij gevelreclame denk je wellicht snel aan felle neonletters en energievretende lichtbakken, die bedrijfslogo’s tot in het holst van de nacht onvermijdelijk maken. Toch is er tegenwoordig véél meer mogelijk op je eigen bedrijfsgevel. Zowel verlicht als onverlicht. Het belangrijkste? Het kan altijd stijlvol en passend. Zo blijf je, ook op de gevel, trouw aan je eigen merk. Daarom hier wat voorbeelden van gevelreclame.
Een van meest bekende vormen van gevelreclame en wellicht hetgeen waaraan je denkt bij schreeuwerige gevels met neonverlichting. Doosletters met verlichting kunnen echter ook heel stijlvol en ingetogen zijn. Dankzij LED is het licht dat hiervan afkomt tegenwoordig ook een stuk prettiger (én zuiniger). Kortom: dit is klassieke gevelreclame in een modern jasje.
Deze subtiele en daardoor zeer stijlvolle reclame is ideaal voor de branding van een pand. Deze letters van aluminium, kunststof of trespa brengen elke bedrijfsnaam en -logo tot leven. Maar vooral zijn ze de go-to oplossing voor elk bedrijf dat minimaal de eigen naam op de gevel wil. Niet per se als reclame, maar evengoed voor de herkenbaarheid. Klanten en bezoekers moeten je pand natuurlijk wel weten te vinden.
Wil je wat meer informatie kwijt op je gevel? Bijvoorbeeld over specifieke producten en diensten die je biedt? Dan is een reclamebord waarschijnlijk de beste oplossing. Je kunt dan meer tekst en beeld kwijt, tegen een lichte achtergrond. Zo blijft alles ook goed zichtbaar. Met reclameborden beperk je je ook niet tot de gevel. Want ook voor je gevel komt een bord tot zijn recht. Ideaal wanneer je gevel zich wat verder van de (openbare) weg bevindt.
Verlichting is een belangrijk, maar zeker geen noodzakelijk onderdeel van gevelreclame of belettering. Soms volstaat het als een naam of uiting alleen overdag zichtbaar is. Kies je wel voor verlichting? Dan heb je verschillende opties. Doosletters of verlichting in je bord liggen voor de hand, maar ook freesletters kun je stijlvol verlichten. Deze worden dan op afstand geplaatst van de gevel, met verlichting erachter. Zo creëer je diepte in de belettering.
Wellicht sta je er helemaal niet bij stil, maar je mag niet zomaar je bedrijfsnaam of andere reclame-uitingen op de gevel van je eigen pand zetten. Tenminste, niet overal. Of het mag en onder welke voorwaarden, verschilt per gemeente. In veel gevallen vraag je een vergunning aan, waarin je ook de technische details en specificaties van de gevelreclame meeneemt. Wanneer je een specialist in de arm neemt voor gevelreclame op maat, kan deze dat probleemloos voor je aanleveren. Sterker nog: sommige dienstverleners nemen je zelfs het aanvragen van de vergunning uit handen. Is weer een zorg minder.